KALORIER I EN PORTION

bild: weheartit

Okej, jag skall försöka förklara så att man förstår men det är lite… udda…? När jag började räkna kalorier så kom jag på ett sätt att få reda på exakt (så nära som iaf) vad jag stoppar i mig som fungerar jätte bra. Det kan kanske tyckas vara lite onödigt och tidskrävande (vilket det absolut inte är när man fattar hur man skall göra) men såhär gör jag:

För att göra det enklare så förklarar jag utifrån exemplet ”ris med kycklinggryta”:

Vi börjar med grytan… Jag väger allt (inte vitlök, kryddor och andra sådana småsaker som har lite kalorier) jag stoppar ner i grytan. Kycklingen väger jag innan jag steker den. Allt jag väger skriver jag in på Shape Up och jag har då det totala kaloriinnehållet för HELA grytan på Shape Up, säg att det blev 300 kcal.  När maten är klar ställer jag en skål på min matvåg och häller över grytan och får då totala VIKTEN av HELA grytan, säg 500 g. Sedan tar jag det totala kaloriinnehållet (300 kcal) för grytan dividerat på totala vikten av grytan (500 g) och får då antal kcal/g. Då multiplicerar jag det med 100 och får antalet kcal/100 g ((300/500)x100=60). Jag får då att maten innehåller 60 kcal/100 g. Sedan tar jag bort allt jag skrivit in på Shape Up och lägger till måltiden som en egen rätt där man kan skriva in just kcal/100 g.
Riset fungerar på samma sätt; jag väger riset innan jag kokar det och skriver in på Shape Up. När riset är klart häller jag över det i en skål som står på vågen och dividerar totala kaloriinnehållet av riset på vikten av det färdigkokta riset och multiplicerar med 100.

När jag sedan tar mat på min tallrik så behöver jag bara väga hur mycket av grytan/riset jag tar och får då hur många kcal hela måltiden innehåller. Tar jag 300 g gryta = 180 kcal!

Hoppas att ni förstår vad jag menar.. Jag gör det inte lika slaviskt nu för tiden men det hjälpte mig jättemycket när jag ville gå ner i vikt. Kan tänka mig att jag annars hade gissat hit och dit och antagligen fått i mig alldeles för lite/mycket kcal än tänkt. Detta går som sagt per automatik för mig och tar inte många minuter extra!

Kommentera

