FÖR 10 KG SEN

2007

2009

Okej, på första bilden vägde jag nog snarare 14-15 kg mer än vad jag gör nu. Anledningen till att det inte finns några senare bilder är helt enkelt: jag har undvikit helkroppsbilder. Hur jag ser ut nu kan ni ju se här på bloggen.

Jag har i princip alltid känt mig obekväm med min kropp men framför allt med min relation till mat och träning. När jag har varit ledsen – har jag ätit. När jag har varit stressad – har jag ätit. När jag har varit sjuk – har jag ätit. När jag har varit glad – ja, då har jag ätit. Ni fattar grejen. Och att JAG skulle ta mig till ett gym, eller ännu värre – ut och gå eller springa!? Det har liksom aldrig funnits på världskartan. Istället har jag klagat för alla som orkat lyssna, haft komplex över hur kläder har suttit och smygätit för att sedan känt en ångest utan dess like. Jag har försökt att ”banta” tidigare men det har fungerat i 1-2 dagar sen har jag fallit tillbaka i gamla banor igen.

Men så hittade jag till en tjejs blogg någon gång i augusti och läste om hur hon gått ner en massa kg med hjälp av Shape Up. Jag bestämde mig där och då att jag också kunde! Jag laddade ner appen till min mobil, slängde ut alla onyttigheter, köpte en matvåg och skaffade gymkort. Med Veras hjälp och motivation hade jag 4 månader senare nått min målvikt och var 10 kg lättare. Jag fortsatte att gå ner ytterligare 2 kg, men märkte direkt att det inte passade min kropp; mina revben och nyckelben stack ut och det såg verkligen inte snyggt ut så jag gick upp 2 kg igen. Det har nu gått 6 månader sedan jag började och jag ligger fortfarande på min målvikt och trivs där.

Jag skall inte säga att mina matvanor var helt lätta att ändra, det är fortfarande väldigt svårt för mig att låta bli att ta den där extra portionen fastän jag är mätt men jag klarar det rätt bra. Förutom att jag känner mig friskare, starkare och gladare sen jag började mitt projekt så har jag även funnit kärleken i matlagning! Innan lagade jag fiskpinnar, Billy’s pizzor och vårrullar på sin höjd och idag är matlagning bland det roligaste jag vet!

Mitt mål idag är att tona och framhäva mina muskler samt bygga upp en kicking kondition!

4 thoughts on “FÖR 10 KG SEN

  1. Julia skriver:

    Oj vad du inspirerar mig! Blev sjukt taggad nu. Hihi. Fortsätt med sådana här inlägg och recept snälla 😀

  2. Jäklar vilken motivation och vilja du måste ha. Grymt bar jobbat tjejen! Fan kan inte nån sätta fart på mig också (ja ja inser ju att det måste bli jag själv som gör det…när?).

  3. C.J skriver:

    Gud vad duktig du är.. Jag har precis börjat och tappat mitt första kilo.. Det är så grumt inspirerade och motiverande att kolla på din blogg. Mitt mål är att tappa 11-12 kilo om jag inte blir nöjd med min kropp innan dess såklart.

Kommentera

