Månadsarkiv: februari 2012

MICROBAKAT ÄPPLE MED KANEL OCH RUSSIN – 110 KCAL

2 pers à 110 kcal/portion

Äpple 2 st
Russin 10 g (0,5 dl)
Agavesirap 2 msk
Kanel
Kokande vatten 1 dl

Lägg russinen i vattnet och låt svälla i ca 5 minuter. Gröp ur kärnhuset på äpplena men lämna 1-2 cm i botten så att det inte blir ett hål rakt igenom. ”Smörj” insidan med kanel och blanda russinen+vattnet med agavesirapen. Fördela blandningen i de två äpplena och ställ i två formar som tål att vara i micron. Baka i micron på högsta effekt i 5-6 minuter och lägg till 1 minut för varje tillsatt äpple du gör (3 äpplen = 6-7 minuter osv). Vänta en stund innan du äter, det blir väääldigt varmt!

TACO DELUXE

Koka högrev tillsammans med en skivad morot och en halv hackad chili i lite vatten, oxfond och en påse tacokrydda i ca 2 timmar och ät istället för den tråkiga köttfärsen i tacos!

 

WHAT A LOVELY DAY

Jag var på gymmet tidigare idag, dock bara en snabbis. Ville inte vara inne en underbar dag som denna så jag sprang 30 minuter på bandet sen tog jag en promenad på 1,5 timma! 10 + grader och strålande sol, häääääääärligt!

ÖVNING – AXLAR #2

Med denna övning tränar du axlarna. Vi brukar ta 7 kg och göra 10×3 repetitioner.

FRUKOSTKAKA MED BLÅBÄR OCH JORDGUBBAR – 130 KCAL

Det finns aldrig en ursäkt till att inte baka en lågkalorikaka – inte ens om det är till frukost!

4 pers à 130 kcal/portion

Grynblandning 55 g (1,2 dl)
Rågmjöl 70 g (1,2 dl)
Lättströ 7 g (0,6 dl)
Bakpulver 2 g (0,5 tsk)
Bikarbonat 1 g (0,25 tsk)
No egg 4 g (1 tsk)
Kanel 2 g (0,5 tsk)
Ingefära 1 g (0,25 tsk)
Salt 2 g (0,5 tsk)
Linfrön 3 g (1 tsk)
Vaniljsocker 4 g (1 tsk)
Saft från citron 0,5 msk
Äppelmos lågkalori 75 g (0,6 dl)
Frysta blåbär 75 g (1,5 dl)
Frysta jordgubbar 70 g (1,5 dl)
Vatten 0,6 dl

Mixa grynblandningen till fint mjöl och blanda ihop med linfröna som du krossat med hjälp av en mortel. Blanda i övriga torra ingredienser och i en annan skål blandar du äpplemos, vatten och citronsaft. Rör ner de torra ingredienserna i de våta och blanda väl. Vik ner bären. Häll över smeten (den blir väldigt tjock) i en ungssäker form (jag använde mig av ICAs engångsformar som tar 4,5 dl). Strö lite kanel och vaniljsocker över och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ungefär 25-35 minuter. Låt svalna minst 20 minuter och ät tillsammans med en klick naturell yoghurt och färska jordgubbar! MUMS!

SMASH

Missa inte den nya serien SMASH! Det har kommit ut fyra avsnitt och den verkar vara grym.

HUMMER- OCH SAFFRANSPASTA – 150 KCAL

2 pers à 150 kcal/portion

Lätt crème fraîche 5 % 200 g (2 dl)
Hummerfond 17 g (1 msk)
Sambal oelek 7 g (1 tsk)
Surimisticks 100 g
Frysta gröna ärtor 100 g
Saffran 1 påse

Koka upp crème fraîchen, hummerfond, sambal oelek och saffran. Tina surimin och strimla dem, rör ner i kastrullen. Låt småputtra i 2-3 minuter och rör sedan ner ärtorna, vänta några minuter till och servera sedan till färsk pasta!

ÖVNING – AXLAR #1

Med denna övning tränar du axlarna. Vi brukar ta 7 kg och göra 10×3 repetitioner.

BEFORE I DIE

bilder: weheartit

ABOUT ME – VERA

Jag kom ju på att jag har helt och hållet glömt bort att presentera mig själv!

Vera heter jag och är 23 år gammal. Jag är uppväxt i närheten av Stockholm men flyttade härifrån när jag var 19 år och har jobbat och bott utomlands, rest över halva världen och pluggat på en annan ort. Flyttade tillbaka till Stockholm i slutet av augusti och just nu jobbar jag på Lindex och pluggar min fjärde termin på ekonomiutbildningen vid SU.

Det har varit lite dåligt med uppdatering från min del, men jag ska bättra mig. Våren är på ingång och vi har massor med roliga saker att se fram emot! Någonting mer som ni vill veta?

FÄRGCHOCK

Köpte denna chockrosa sjalen på stan för någon dag sedan, lyser verkligen upp en outfit!

PROTEINRIK FRUKOST

20120228-105408.jpg
Ägg, avokado och keso. Nu är jag laddad för en heldag på jobbet.

BIFFSTROGANOFF – 280 KCAL

4 pers à 280 kcal/portion

Högrev 400 g
Lök 200 g (2 st)
Lätt crème fraîche 5 % 200 g (2 dl)
Tomatpuré 50 g
Kalvfond 40 g (2 msk)
Vatten 2 dl
Salt och peppar

Skär köttet i centimetertjocka strimlor och bryn i panna, när det är klart lägger du över det i en tallrik och fräser löken tills den blir mjuk. Lägg tillbaka köttet i pannan och salta, peppra, häll på fond, tomatpuré och vatten. Låt puttra med lock på i minst 20 minuter på låg värme (jag hade den i 1 timme ungefär). Strax innan du serverar rör du ner crème fraîche.

BAGELS MED RUSSIN OCH KANEL – 250 KCAL

Eftersom min pojkvän jobbade hela helgen så tog han ledigt idag för att vila ut med mig. Vi blev sjukt sugna på bagels så vi slängde ihop några till lunch! Blev suuuuuupergott och man blir definitivt mätt på en!Före kokning…Efter kokning…Rostade med cream cheese och kanel på…7 st bagels à 250 kcal/st

Vetemjöl 330 g (5 dl)
Dinkelmjöl fullkorn 150 g (2 dl)
Flytande honung 20 g (1 msk)
Salt 1 tsk
Kanel 0,5 msk
Russin 30 g (0,5 dl)
Rumsvarmt vatten 2,5 dl
Jäst 1/4 pkt (13 g)

Lös ut jästen i vattnet och blanda ner russin, kanel, salt och honung och sedan allt mjöl – knåda till en smidig deg. Låt jäsa i 60 minuter under en duk. Dela degen i 7 delar, forma till bagels med hål i och låt jäsa ytterligare 6o minuter under duk. Koka en i taget ca 2-3 minuter på varje sida och torka sedan av med en ren kökshandduk. Grädda 20 minuter i mitten av ugnen på 175 grader. Dela i två bitar och rosta i brödrosten och ät med cream cheese och lite kanel på! SUPERGOTT!

FESTA KALORISMART!

bild: weheartit

Vanligaste alkoholdryckerna för mig på krogen:

Storstark – 200 kcal
Ett glas vin – 140 kcal
Drink med 4 cl vodka + redbull light – 95 kcal
Hot shots – 110 kcal
Starksprit – 22,5 kcal/cl

(Självklart är detta bara en uppskattning, kaloriinnehållet är helt beroende på vinsort/märke/osv)

Trots att starksprit innehåller betydligt mycket mer kalorier än öl och vin så dricker du det inte i samma mängder. I en vanlig drink har du vanligtvis 4 cl starksprit vilket är 90 kcal (+ kcal för cola/redbull/vad du nu blandar med), men du kanske bara dricker 3-4 drinkar under en kväll medan det kan slinka ner 6-7 öl utan problem.

Vill du gå ner i vikt skulle jag inte rekommendera att dricka för ofta/mycket. För det första så förbränns inget av det du ätit förrän all alkohol i din kropp är förbränd. Alkohol är gift för kroppen och därför jobbar levern för att göra sig av med den först och främst, vilket innebär att fettförbränningen minskar. För det andra äter du antagligen mindre när du försöker gå ner i vikt än vad du brukar göra och blir därför lättare påverkad av alkoholen, så om du inte är försiktig kan du få en riktig karatefylla, hehe… Tänk också på att alkoholen ökar din aptit vilket gör det lättare att stoppa i sig onyttigheter som kebab eller pizza på väg hem från krogen!

MEN – tänk också på att du bränner kalorier på dansgolvet, ca 50 kcal för 10 minuters intensiv dans! 😉

VÅRVÄDER

Trotsar gårdagens bieffekter och tar mig in till stan, alldeles för underbart väder för att sitta inne!